Preventie en het nut van massage

Er wordt mij wel eens gevraagd:

Heeft massage nut?
Ik mankeer toch niets?
Ik kan toch normaal bewegen?

Wanneer je in het bezit bent van een auto, en je hebt deze veel nodig in het dagelijkse leven, dan geven we deze toch na elke 10- 15- of 20.000 km een onderhoudsbeurt, waarom?
Omdat we geld teveel hebben?
Nee!
Omdat we willen voorkomen dat we aan de kant van de weg stil komen te staan en lopend verder moeten, of op hulp moeten wachten.

Zo is het met preventieve massage hetzelfde, preventief onderhoud aan het lichaam is geen overbodige luxe.
We zijn tegenwoordig veel met onze gezondheid bezig, we sporten, proberen gezond te eten (ook al is junkfood op zijn tijd wel lekker), we gaan regelmatig in bad of we douchen onszelf (vele mensen 2 keer per dag en sommigen wel meer), we poetsen onze tanden, maar verder laten we het lichaam meestal voor wat het is.
Op het werk is de werkdruk erg hoog, deze werkdruk brengt spanningen met zich mee, deze spanningen zorgen ervoor dat er afvalstoffen in onze spieren terecht komen. Door deze vaak eentonige belasting gaan deze afvalstoffen (ook wel melkzuren genoemd) vastzitten in onze spieren en geven ons een stijf gevoel, vaak in de nek en schouders, maar ook de rug hoort in de top 10 bovenaan de lijst, deze stijfheid (die we tijdens zo’n 8 uur per dag werken langzaam opbouwen) gaat niet met 1 uurtje sporten per week weg, ééns in de maand de dieper gelegen spieren goed onderhouden is dus geen overbodige luxe.

Over het algemeen wordt massage toegepast ter voorkoming van (sport-) blessures die kunnen ontstaan door belasting van (on-) getrainde spieren of onbeheerste, onbekende bewegingen. Dus voor zowel de gevorderde sporter als voor de ongetrainde beginner kan preventieve massage het blessureleed verzachten of zelfs voorkomen.

De effecten
Als een massage goed wordt uitgevoerd, kom je weer in contact met je eigen lichaam, je ontdekt de spanningen in je lichaam. Na de massage voel je jezelf ontspannen en uitgerust.
Enkele fysiologische effecten die we teweeg brengen:

  • Door een verbeterde doorbloeding in de spieren worden de vaten wijder waardoor afvalstoffen beter en sneller worden afgevoerd. Hierdoor ontstaat een betere stofwisseling.
  • Omdat afvalstoffen worden afgevoerd en de gehele circulatie verbetert, ontstaat er ook een snellere afvoer van een eventueel teveel aan vocht.
  • Door ontspanning of juist door een activering van de spier wordt invloed uitgeoefend op de spierspanning.
  • Het bestrijden van verhardingen in de spieren.
  • Energieblokkades worden opgeheven.
  • Er wordt warmte opgewekt, de huid wordt van dode huidschilfers ontdaan, weefsels worden losgemaakt, het vasthouden van vocht (oedeem) wordt verminderd.
  • De gehele spieren worden ontspan-nen waardoor ook onze gevoelszenuwen worden gestimuleerd.
  • Algemene positieve invloed op het welbevinden door :
    • een kortere hersteltijd
    • verdieping van de ademhaling
    • slaapbevordering
    • verbetering van onze stemming

Prijslijst per 01-01-2014 (ook in 2015 dezelfde prijs):
STOELMASSAGE:
+/-  15 minuten € 17.00
+/- 30 minuten €23.50

PREVENTIEVE MASSAGE:
+/- 30 minuten €23.50
+/- 45 minuten €30,00
+/- 60 minuten €36.50
+/- 75 minuten €43.50
+/- 90 minuten €50.00

 

Geef een reactie